Ma szórtuk a Dunába Halda Alíz hamvait
Az ember magánéletének érzelmileg legtelítettebb, legintenzívebb szakaszát a szerelem, közösségi-társadalmi életének hasonlóan intenzív periódusát pedig – szerencsés esetben – a forradalom átélése jelenti. Halda Alíz sorsát az tette rendkívülivé és határozta meg, hogy magán- és társadalmi élete e két legnagyobb élményét egy-két rövid éven belül egyszerre és egymással elválaszthatatlanul összefonódva élte át.
1954-56 közt két év alatt bontakozott ki és teljesült be szerelme Gimes Miklós újságíróval, a Nagy
Imre-csoport legradikálisabb tagjával, a forradalom egyik szellemi előkészítőjével. 1956
október-novemberében – előbb a Parlamentben, majd barátaiknál bujkálva – együtt vettek részt a forradalomban
és az utóvédharcban. Gimes 1956 decemberi letartóztatása után 1958 júniusi – most 60 éve történt –
kivégzéséig menyasszonyaként Halda Alíz minden idegszálával és energiájával kereste, majd tartotta vele a
kapcsolatot: másokon keresztül, csomaggal, levéllel, ahogy lehetett. Mindezt ő maga írta meg letehetetlenül
izgalmas, példátlanul őszinte, korrajznak és forrásmunkának is elsőrangú egyetlen könyvében, a Magánügyben.
Az azóta eltelt 60 évet Halda Alíz Gimes Miklós szellemi örökségének jegyében élte le. A
Kádár-korszakban szerelme és annak kivégzett vagy börtönt viselt forradalmár társai emlékének ébren
tartásáért, majd 1988-89-ben a TIB egyik alapító vezetőjeként rehabilitálásukért és méltó újratemetésükért
harcolt. A hetvenes-nyolcvanas évek fordulóján a Bibó-emlékkönyv szerkesztő bizottsága – melynek ő is tagja
volt – az ő lakásán ülésezett. 1988. június 16-án, a párizsi Pere Lachaise temetőben, a mártírok jelképes
sírjának avatásakor ő olvasta fel a TIB alapító nyilatkozatát.
Magától értetődően lett a hetvenes évek
végétől a formálódó demokratikus ellenzék szövetségese, melynek szerepét „a magyar szellemi-politikai élet
felszabadulási folyamatában” „túlértékelhetetlennek” tartotta; „ötvenhatos barátaim mellett ők állnak a
legközelebb a szívemhez” – vallotta. Így 1990 után addigi civil – csomagolónői, színiakadémiai, könyvtárosi,
rádiós, titkárnői, korrektori, tanári, iskolaigazgatói – foglalkozásait ugyancsak magától értetődő
természetességgel cserélte fel a demokratikus ellenzékből alakult párt keretei között politikaira. Ebben is
segítette a szerelmétől kapott eszmei örökség. A Nagy Imre-csoportból ugyanis Gimes számolt le
leggyökeresebben addigi illúzióival, és már 1956 elején a független pluralista polgári demokrácia
meggyőződéses híve lett. 1989-ben Halda Alíz is a legtermészetesebben optált a magyar polgári demokratikus
berendezkedéshez és az azt legkövetkezetesebben képviselő Szabad Demokraták Szövetségéhez. Két cikluson át
az SZDSZ országgyűlési képviselőjeként, majd Országos Tanácsa tagjaként és kerületi vezetőjeként a magyar
demokrácia eszméinek megvalósításáért küzdött.
Mert küzdeni nagyon tudott – keményen, de mindig
békésen. „Falusi, kisvárosi iparosok ivadékaként” alulról küzdötte fel magát: önerejéből, népi
kollégistaként lett egyetemista, művelt, érzékeny irodalmi szerkesztő, majd tanár; útját politikai
kirúgatások, kényszerű pénzkereső munkák kísérték. Sok belső küzdelme, kínlódása dacára – mint maga írja –
valóban „mindenki erősnek, önállónak, magabiztosnak ismerte”. Az ’56 körüli rövid pár évben átélt különleges
sors-szerű együttállásból olyan energiát nyert, amely haláláig áldozatos, bátor, tevékeny pályán tartotta.
A hetvenes évek végén a Hétfői Szabadegyetemen láttam, az 1985–ös monori ellenzéki találkozón
hallottam először. A monori találkozót inspiráló Donáth Ferenc bizalmas barátja, kicsit talán tanítványa is
volt. Személyesen akkor beszéltünk először, amikor 1988-ban Soros-ösztöndíj révén az Egyesült Államokba
utazhattam tanulni egy évre. Előttem Halda Alíz volt ugyanígy kint, tanácsokért mentem fel hozzá. Nem csak
felkészített, hanem behatóan, de empatikusan és a konspiráció szempontjából kényes kérdéseket
professzionálisan kerülve érdeklődött szamizdatkiadói, ellenzéki tevékenységem iránt. Utóljára pedig néhány
hete váltottunk szót, Konrád György születésnapján, ahova nagybetegen is eljött. Mert a végsőkig szolidáris
volt a barátaival, eszmetársaival, politikai közösségével – és minden rászoruló vagy őt megérdemlő emberrel.
Ahogy mondta: „az embernek kötelességei vannak a világgal meg a többiekkel szemben, mert nem lehet a
világban jelen lévő rosszat tétlenül nézni”.
Mint az ’56-os forradalom hajdani aktív résztvevője, a
Nagy Imre-emlékplakett kitüntetettje mélységesen felháborodott az utóbbi idők politikai indíttatású utcai
randalírozásain is; 2006. október 23-a után elítélte a „forradalom paródiáját produkáló gyülevész
csoportokat”. A egész ország sorsáért aggódott. Világosan látta az SZDSZ problémáit, gondjait is, de ezt
mindig példás higgadtsággal és személyes elfogultságtól, privát ambíciótól mentesen, vállalt politikai
közösségét sohasem gyengítve képviselte. Még pár nappal a halála előtt, a kórházban is az SZDSZ helyzete
foglalkoztatta. Döntően fontosnak tartotta, hogy párttársai a politikában természetes személyi versengést
alárendeljék a belső egységnek és az ország lakói felé szóló világos, pozitív szabadelvű üzenet közös
megfogalmazásának és eljuttatásának. A halála után pár nappal lezajlott tisztújító SZDSZ-küldöttgyűlés
fényében Halda Alíz politikai végrendelete külön hangsúlyt kap.
Mi, Halda Alíz barátai és eszmetársai
szomorúan válunk meg tőle. Egy egész országnak fog hiányozni. Hajdani színinövendékként sem szerette a
rivaldafényt: egész habitusától idegen volt minden nem szükséges szereplés. Ám amikor és ahol kellett, jelen
volt, és mindig elmondta, amit lelkiismerete szerint el kellett mondania. Életének belső-külső egysége és
következetessége olyan példát jelent, amely több nemzedéket taníthat hűségre, bátorságra, a nehézségek
vállalására, az igazság megértésére és kimondására: az élet igazi teljességére és szabadságára.