Lelepleztük az új budapesti metrót
Elkészült a 2-es metró vonalára érkező első új metrószerelvény, amit Zal Shahbazzal, az Alstom Transport alelnökével közösen, a magyar sajtó jelenlétében lepleztünk le a lengyelországi Katowicében. Az új szerelvény októberben már Budapesten lesz, néhány hónapig a BKV éjszakánként teszteli majd és a szükséges engedélyek birtokában jövő februártól várhatóan a budapestiek is utazhatnak majd rajta.
Rövid villámlátogatáson vettem részt Katowicében szeptember elején, ahol meglátogattuk az Alstom gyárát (egészen pontosan Katowice külvárosában, Chorzow-ban található) és betekintést nyerhettünk abba, hogy hogyan is készülnek a budapesti metrószerelvények.
Lengyelországban elsősorban az összeszerelés zajlik, ezt saját szemünkkel is láthattuk, hiszen a kész szerelvény mellett több olyan kocsit is láttunk, amelyek már majdnem teljesen elkészültek. Az Alstom gyára egyébként nem túl nagy – legalábbis mindaz, amit mi láttunk, erről árulkodott – és egészen eldugott helyen van Chorzow-ban, ugyanakkor mindennel felszerelt, modern létesítmény, itt gyártják például azokat a Citadis villamosokat is, amiket Budapesten tavaly mi is megcsodálhattunk. Ennél azonban fontosabb számunkra, hogy a 2-es metró vonalára érkező 22, illetve a 4-es épülő metró vonalára érkező 17 szerelvény is innen gördül majd ki.
Hosszú utat tettünk meg a mostani katowicei látogatásig. 2006 májusában szerződtünk az Alstommal az
új metrókocsik gyártására. Több érv szólt az Alstom mellett, és azon túl, hogy a Metropolis szerelvény a
világ 45 városában fut sikerrel, azért is döntöttünk mellette, mert olyan szerelvényt gyártanak Budapestnek,
amilyen nem lesz máshol. Az új metrók külleméről a budapestiek dönthettek, és arra szavaztak, hogy a
milleniumi kisföldalatti mintájára készüljön az új szerelvény eleje. Elmondhatjuk, két kerek első lámpájával
a Metropolis valóban a kisföldalattira emlékeztet.
Az új budapesti metró egyébként nagyon impozáns, egészen más a hangulata, mint a jelenleg futó orosz
metróknak. Tágasabb, világosabb, ezáltal sokkal barátságosabb. A 2-es metró szerelvényei 100 méter hosszúak
és végig átjárhatóak, ami igazán különleges élményt jelent, hiszen az elején megállva szinte nem is látszik
a metró vége. A vezetőfülke ultramodern, és különlegessége, hogy az egyik fele felnyitható, ami így
menekülőútként szolgál. A fülke kényelmét egyébként én magam is kipróbálhattam.
Összességében, az Alstom katowicei gyárában töltött délelőtt igazán jól sikerült, a gyárlátogatáson és a látványos bemutatón meggyőződhettünk arról, hogy a budapesti metrók gyártása jó úton halad.
Októberben már Budapesten is láthatjuk az első szerelvényt és ha minden engedély időben megérkezik, akkor februártól már a fővárosiak is kipróbálhatják a Katowicében megcsodált szerelvényt. A 22. metrószerelvény 2009 őszén érkezik, onnantól csak az Alstom Metropolis-ai szállítják a 2-es metró utasait.