Demszky Gábor főpolgármester holnapja

Tegnap Brüsszelben részt vettem a liberális polgármesterek számára az ALDE által szervezett konferencián

május 19, 16:06

Brüsszelben 2008. május 15-én részt vettem a liberális polgármesterek számára az ALDE által szervezett konferencián, melynek témája az volt, hogy mit tud tenni az Unió a városokért. Az SZDSZ már 2004-ben is ezzel a kérdéssel foglalkozott a kifejezetten urbánus célkitűzéseket megfogalmazó kampányában. Azóta sok mindent elértünk (kohéziós alapok hozzáférhetősége stb.), de a nagyobb, jelentős áttörés az Európai Bizottság április 30-i ülésén következett be.

Ennek előzménye volt, hogy a városi mobilitásról szóló zöld könyv előkészítése már 2007 év elején indult, és Budapest aktívan részt vett a konzultációban (a Eurocities által szervezett konzultáció Jacques Barrot biztossal, majd lobbi-levél a kelet- és közép-európai városok nevében) . 2007. szeptemberében jelent meg a zöld könyv. Budapest javaslatai az alábbiak voltak a 2007. áprilisi konzultáción:
- Az integrált városi és külvárosi közlekedés magasabb anyagi támogatása és az autópályák építésére kevesebb anyagi támogatás biztosítása. Nagyobb hangsúlyt fektetni a villamosra és a vasútra az útépítés helyett.
- Nagyobb részt belerakni a már létező villamos, vasút és gördülőállomány energiatakarékos, környezetbarát és akadálymentesített átépítésére a jelenleg uralkodó új befektetések ellenében.
- Több politikai támogatást adni a nemzeti és helyi egyesített stratégiák kidolgozására és a közlekedési hálózatok kiépítésére.

Egy évvel később 2008. április 30-án az Európai Bizottság új keretszabályokat fogadott el az állami támogatásokra vonatkozólag, és így ezzel lehetővé vált, hogy bizonyos feltételekkel az uniós regionális támogatások az elővárosi vasúti gördülőállomány cseréjére, felújítására is felhasználhatók legyenek. Ez óriási előrelépés a kelet- és közép-európai városok számára, mert lehetővé teszi a tömegközlekedés leghatékonyabb ágazatának vonzóbbá tételét.
A május 15-i tanácskozáson feltettem egy kérdést Anne Houtmannak, aki a közlekedési kérdések szaktanácsadója volt. Az iránt érdeklődtem, hogy a nem elővárosi vasutak gördülőállományának (villamos, metró) cseréjére is felhasználhatóak-e az uniós források. A válasz az volt, hogy igen, de bizonyos korlátozó feltételekkel. Ez a lehetőség új perspektívát nyit az újonnan csatlakozó országok nagyvárosai számára, mert lehetővé teszi a meglévő rossz állapotú, elöregedett villamos-állomány lecserélését.


Fotóblog

A nap száma

104 milliárd forint értékű építési-szerelési munkát végeztek a budapesti építőipari vállalkozások 2006 első 3 hónapjában

Kérdezzen Demszky Gábortól