Tegnap Brüsszelben részt vettem a liberális polgármesterek számára az ALDE által szervezett konferencián
Brüsszelben 2008. május 15-én részt vettem a liberális polgármesterek számára az ALDE által szervezett konferencián, melynek témája az volt, hogy mit tud tenni az Unió a városokért. Az SZDSZ már 2004-ben is ezzel a kérdéssel foglalkozott a kifejezetten urbánus célkitűzéseket megfogalmazó kampányában. Azóta sok mindent elértünk (kohéziós alapok hozzáférhetősége stb.), de a nagyobb, jelentős áttörés az Európai Bizottság április 30-i ülésén következett be.
Ennek előzménye volt, hogy a városi mobilitásról szóló zöld könyv előkészítése már 2007 év elején indult,
és Budapest aktívan részt vett a konzultációban (a Eurocities által szervezett konzultáció Jacques Barrot
biztossal, majd lobbi-levél a kelet- és közép-európai városok nevében) . 2007. szeptemberében jelent meg a
zöld könyv. Budapest javaslatai az alábbiak voltak a 2007. áprilisi konzultáción:
- Az integrált
városi és külvárosi közlekedés magasabb anyagi támogatása és az autópályák építésére kevesebb anyagi
támogatás biztosítása. Nagyobb hangsúlyt fektetni a villamosra és a vasútra az útépítés helyett.
-
Nagyobb részt belerakni a már létező villamos, vasút és gördülőállomány energiatakarékos, környezetbarát és
akadálymentesített átépítésére a jelenleg uralkodó új befektetések ellenében.
- Több politikai
támogatást adni a nemzeti és helyi egyesített stratégiák kidolgozására és a közlekedési hálózatok
kiépítésére.
Egy évvel később 2008. április 30-án az Európai Bizottság új keretszabályokat fogadott el az állami
támogatásokra vonatkozólag, és így ezzel lehetővé vált, hogy bizonyos feltételekkel az uniós regionális
támogatások az elővárosi vasúti gördülőállomány cseréjére, felújítására is felhasználhatók legyenek. Ez
óriási előrelépés a kelet- és közép-európai városok számára, mert lehetővé teszi a tömegközlekedés
leghatékonyabb ágazatának vonzóbbá tételét.
A május 15-i tanácskozáson feltettem egy kérdést Anne
Houtmannak, aki a közlekedési kérdések szaktanácsadója volt. Az iránt érdeklődtem, hogy a nem elővárosi
vasutak gördülőállományának (villamos, metró) cseréjére is felhasználhatóak-e az uniós források. A válasz az
volt, hogy igen, de bizonyos korlátozó feltételekkel. Ez a lehetőség új perspektívát nyit az újonnan
csatlakozó országok nagyvárosai számára, mert lehetővé teszi a meglévő rossz állapotú, elöregedett
villamos-állomány lecserélését.