Újabb híddal gazdagodott Budapest
Tegnap délelőtt ünnepélyesen átadtuk a Megyeri hidat, délután már az autósok is közlekedhettek a legújabb Duna-hídon. Legészakibb hidunk számos „leget” döntött meg: eddigi leghosszabb Duna-hidunknál, az Árpád hídnál kétszer hosszabb, hiszen több mint 1,8 kilométer hosszan ível a Duna felett. A 100 méter magas pilonok tetejéről pedig még a 96 méter magas Országházra vagy a Bazilikára is felülről tekinthetnénk.
Az elmúlt hetekben három olyan közlekedési beruházás készült el, melyeknek egyenként is óriási hatásuk van Budapestre, együttesen pedig jelentősen átalakítják fővárosunk közlekedését. Alig néhány nappal az M0-ás keleti szektorának átadása után érezhető volt a Hungária körút forgalmán, hogy a kamionosok nagy része már az elkerülő gyűrűn közlekedik, 70-80 százalékkal csökkent a teherforgalom a város belső útjain. A múlt héten az M6-os bevezetőszakaszát helyeztük forgalomba, ami jelentősen megkönnyíti az M0-ásra való felhajtást Dunaújváros irányából. Tegnap pedig a Megyeri hidat és vele együtt az M0-ás északi szektorát avattuk, ami ugyan „csak” 3,2 km összességében, ám a jelentősége jóval nagyobb. A hídon a számítások szerint naponta 58 ezer autós közlekedik majd, reményeink szerint az Árpád hidat tehermentesíti az új híd, amire különösen a Margit híd lezárása után lesz majd nagy szükség.
Az új híd valódi építészeti műremek, aminek építését rengetegen csodálták, köztük én magam is. Az
építkezés két éve alatt többször jártam a hídnál, fényképeztem az építkezés újabb és újabb fázisait,
pillanatait. Érdekes és egyben csodálatos volt figyelni, hogyan nő ki a vízből ez a rendkívüli építmény,
hogyan épülnek a hatalmas pilonok, hogyan illesztik helyükre a Dunán úsztatott útpálya-elemeket. Nem
véletlenül mondják büszkén a hídépítők, hogy igazi építészeti kuriózumot hoztak létre: valóban rendkívüli
munkát végeztek.
1990 óta a Megyeri híd a harmadik Duna-híd, amit Budapest térségében avattunk. 1991-ben készült el az
M0-ás déli átkötő hídja, 13 éve a Lágymányosi hidat adtuk át, most a Megyeri híddal bővült a hídhálózat.
Mindeközben meglévő hídjaink rendbehozatalával sem tétlenkedünk: egyik kedvenc hidamon, a Szabadság hídon,
másfél éves munka után, decemberben megindulhat a villamosforgalom és a felújított híd díszkivilágítást is
kap majd. Jövőre pedig nekifogunk a Margit híd felújításának, hogy 2010 nyarára azt is újjávarázsoljuk.
Budapest tehát jól áll hidakban, ugyanakkor, ahogy az átadáson is mondtam, a fővárosnak nagy szüksége
van még az Aquincumi hídra. Erről a Budapest szerződésben megállapodtunk a kormánnyal, a hídépítés az ő
feladatuk. A magunk részéről a kapcsolódó úthálózat kiépítéséről kell gondoskodnunk, az ehhez szükséges
engedélyezési tervek már rendelkezésünkre állnak. A Margit híd felújítása után mihamarabb el kellene
kezdődnie az új híd építési munkáinak. Az Aquincumi híd igazi városi híd lehetne, a Megyeri híddal
ellentétben, ami elhelyezkedése miatt elsősorban az agglomeráció életét könnyíti majd meg, a fővárostól
északra fekvő kistelepüléseket köti be a város vérkeringésébe.
Mindezekkel együtt természetesen nagyon örülünk az új hídnak, hiszen lehetővé teszi számunkra, hogy a
teherforgalmat minél inkább kiszorítsuk a városból és a belső városrészek végleg fellélegezhessenek a
kamionok dübörgése alól. Átjárhatóbb, modernebb Magyarország, egészségesebb, lendületesebb Budapest – ezt
jelenti számunkra a Megyeri híd.